
Soigneer uw fiets, maar ook de batterij
Misschien is het u al opgevallen? Als het koud is, loopt de batterij van de elektrische fiets of smartphone snel leeg. Die batterij is namelijk gemaakt van lithium-ion, een chemische samenstelling die heel gevoelig is voor extreme temperaturen. Kan u daar iets aan doen?
Nu het een paar dagen vriest, krijgen sommigen hun wagen niet aan de praat omdat de batterij leeg is. Grote boosdoener is de vrieskou. Maar ook de batterij van onze smartphone of elektrische fiets is gevoelig voor de koude temperatuur. “Een batterij van een smartphone raakt niet leeg, het is de chemische reactie in de batterij die niet optimaal werkt”, zegt Isabelle Roels van Samsung.
“In een smartphone batterij vindt een chemische reactie plaats”, legt Philippe Verreecken uit, batterijspecialist van Imec. “De moderne batterijen die tegenwoordig in elektrische fietsen en smartphones zitten, zijn gemaakt van lithium-ion. Door een uitwisseling van ionen en elektronen tussen kathode en anode, met daartussen een elektrolyt, krijg je stroom. Door de vrieskou gaan de ionen minder snel bewegen, waardoor de geleiding vertraagt.” Gevolg: de batterij werkt minder goed.
Terwijl de smartphone meestal in onze broekzak of handtas zit en op die manier de batterij warm gehouden wordt, staat de elektrische fiets soms in een koude garage. Volgens Verreecken is dat makkelijk op te lossen: “Als het enigszins kan, raad ik aan om de batterij los te koppelen en mee te nemen naar binnen. Want als je met een koude batterij vertrekt, zal het langer duren tot die optimaal werkt.”
De accu van een elektrische fiets gaat ongeveer 40.000 kilometer mee .