Direct naar
    Tips

    Hoeveel bespaar je wanneer je je tweede auto ruilt voor een bakfiets?

    Een bakfiets combineert het beste van beide werelden: je geniet van de flexibiliteit van een fiets en een praktische ‘kofferruimte’ zoals bij een wagen. Geen wonder dat ze steeds vaker opduiken in het straatbeeld! Heb je er al aan gedacht om je tweede auto te vervangen met een bakfiets? Je bent niet alleen! Er zijn twee grote redenen waarom steeds meer mensen hetzelfde overwegen: een bakfiets is zo goed als even praktisch als een wagen en kost tegelijkertijd een pak minder. Hoeveel je kunt besparen als je je tweede auto ruilt voor een bakfiets? Dat kom je hier te weten.

    De aankoopprijs en bijkomende kosten van een auto

    Nieuw of tweedehands? Dit is de eerste grote keuze die je maakt als je voor een tweede auto kiest. De prijs van een wagen is natuurlijk afhankelijk van het model, de leeftijd en het aantal kilometers. Voor een nieuwe auto betaal je al snel meer dan €15.000. Een degelijke tweedehands wagen vind je vaak al vanaf € 6.000. Kijk echter niet enkel naar de prijs: een tweedehandsauto is dan wel goedkoper bij de aankoop, maar vereist meestal meer en duurder onderhoud.

    Naast de aankoopprijs moet je ook rekening houden met kosten die maandelijks of jaarlijks terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte BA-verzekering. De premie is afhankelijk van de leeftijd van de bestuurder, het vermogen van de wagen en enkele andere factoren. Hoewel we hier dus geen precies bedrag op kunnen plakken, kun je best rekenen op een premie van ongeveer €300 à €350. Voor nieuwe wagens wordt bovendien een omniumverzekering aangeraden. Nadat je wagen vier of vijf jaar oud is, kun je ook voor een zogenaamde mini-omnium kiezen.

    Je betaalt elk jaar ook verkeersbelastingen. In Vlaanderen is de belasting afhankelijk van het vermogen van de wagen. Heb je een nieuwe wagen gekocht en wordt deze voor het eerst ingeschreven, is er ook sprake van een belasting op inverkeerstelling. Deze wordt berekend aan de hand van een formule die rekening houdt met onder andere de euronorm en de brandstofsoort.

    De keuring en het periodiek onderhoud zijn jaarlijks terugkerende kosten. Zo kost een standaardkeuring voor een personenwagen €32,70. Voor een dieselwagen komt daar nog een toeslag bij. Hoe ouder je wagen, hoe groter de kans dat je af en toe ook eens naar de garage moet voor een defect. Deze kosten zijn moeilijk op voorhand te schatten, maar ook hiervoor zet je beter wat geld opzij. Vergeet trouwens ook de prijs van een tankbeurt niet! Een volle tank is namelijk niet goedkoop.

    Kosten op jaarbasis:

    Je vindt een tweedehands Nissan Micra tegen €5.500. Dit bedrag is uiteraard een eenmalige kost. Je Nissan Micra heeft een benzinemotor van 999 cc. Dit betekent dat je verkeersbelasting €151,80 bedraagt. Voor de verplichte BA-verzekering betaal je €280 per jaar. Omdat het om een tweedehands wagen gaat, beslis je geen omniumverzekering te nemen. Elk jaar moet je natuurlijk ook naar de keuring: dit komt neer op €32,70. Voordat je naar de keuring gaat, wordt er ook een klein onderhoud aangeraden, dat zo’n € 50 kost. Als je je auto 200 dagen per jaar gebruikt en gemiddeld 20 km per dag rijdt, komt het brandstofverbruik voor een Nissan Micra neer op ongeveer €294. De prijs voor de aankoop en de jaarlijkse kosten van de wagen bedragen in het eerste jaar €6.309. In de daaropvolgende jaren betaal je ten minste €808 per jaar.

    De aankoopprijs en bijkomende kosten van een bakfiets

    Een kwalitatieve bakfiets is misschien wel duurder dan een standaard elektrische fiets, maar je krijgt er natuurlijk ook meer voor terug. Als je voor hoogwaardig model kiest, gaat je fiets bovendien ongetwijfeld zeer lang mee. Vanaf €4.600 kan jij bij Cyclobility terecht voor bakfietsen met elektrische trapondersteuning. De duurdere modellen beschikken meestal over een accu met een grotere capaciteit of hebben een grotere bak vooraan de fiets. Sommige banken bieden ook leningen aan speciaal voor elektrische fietsen of je kan hem ook financieren met een persoonlijke lening. Ook bij Cyclobility kun je een fietslening afsluiten aan 0,0% rente.

    De aankoopprijs en bijkomende kosten van een bakfiets.

    Voor elektrische fietsen wordt aangeraden om altijd een fietsverzekering te nemen. Vanwege de hogere kostprijs is het mogelijk dat de fiets wordt gestolen en schade, bijvoorbeeld door het voetpad, kan snel gebeuren. De premie van je fietsverzekering hangt af van de dekking. Wil je bijvoorbeeld dekking voor diefstal of terugbetaling van medische kosten als gevolg van een fietsongeval, dan betaal je een hogere premie. Reken voor een degelijke verzekering met uitbreiding diefstal op €100 à €150 per jaar.

    In tegenstelling tot een klassieke fiets heb je bij een elektrische fiets extra kosten voor het opladen. Deze zijn echter zo goed als verwaarloosbaar. Elektrische fietsen kunnen trouwens gewoon in het stopcontact worden opgeladen. Om nog meer kosten te besparen, kun je gebruik maken van goedkopere tarieven voor je elektriciteit. Laad de accu van je fiets bijvoorbeeld ‘s avonds en in het weekend om van het nachttarief te genieten. Als er zonnepanelen op je dak liggen, kan het elektriciteitsverbruik van je elektrische fiets zelfs helemaal gratis zijn!

    Kosten op jaarbasis:

    De grootste kost van een bakfiets is de aankoopprijs. Zo zijn er bij ons bakfietsen te koop vanaf €4.600. Je besluit om ook een goede fietsverzekering af te sluiten en betaalt hiervoor €150 per jaar. Het opladen van de accu heeft een relatief lage kostprijs. In Vlaanderen varieert de prijs voor elektriciteit, maar kun je ervan uitgaan dat men gemiddeld €0,25 per kWh betaalt. Om een fiets met een accu van 500 kWh op te laden, betaal je dus ongeveer €0,12. Houd er echter rekening mee dat je beter vermijdt dat een fietsaccu helemaal leeg is (je laadt de accu beter op wanneer deze 40-60% is opgeladen). Als je de accu elke dag 50% oplaadt, wat voor de meeste mensen meer dan voldoende is, dan betaal je jaarlijks €21,90. Het eerste jaar betaal je voor je fiets (zowel aankoopprijs als andere kosten) zo’n €4.772. In de daaropvolgende jaren betaal je ongeveer €172.

    Wist je trouwens dat je een bakfiets binnen de drie jaar kunt terugverdienen via je fietsvergoeding ?

    Conclusie

    Uit de bovenstaande simulatie blijkt dat een elektrische bakfiets duidelijk een pak goedkoper is dan een tweede wagen, zelfs als het een tweedehands model is. Wie in de stad woont of niet vaak lange afstanden aflegt, kan op deze manier dus heel wat geld besparen. In het bovenstaande voorbeeld bedraagt het verschil tussen een tweede auto en een elektrische bakfiets maar liefst €1.537. Als je een tweede auto koopt, zijn er ook meer kosten die jaarlijks terugkomen, zoals de keuring, het klein of groot onderhoud. Deze kosten zijn veel beperkter bij elektrische fietsen. Als we de kostprijs van de wagen of fiets er dus niet bij rekenen, bespaar je elk jaar €636 door voor een elektrische bakfiets te kiezen.

    Hoewel niet alle bakfietsen even lang zullen meegaan als een wagen, zijn onze bakfietsen van Riese & Müller gemaakt om jarenlang mee te gaan. Als je een goed model kiest en deze goed onderhoudt, zal je nog vele jaren van je bakfiets kunnen genieten. Bovendien is een elektrische bakfiets niet alleen goed voor je portefeuille, maar ook voor het milieu en jouw gezondheid. Heel wat voordelen dus!

    Een bakfiets leasen?

    Een bakfiets leasen kan wanneer jouw werkgever een fietsleaseplan heeft voor de medewerkers. Meer info over een fietsleaseplan? Vul het aanvraagformulier in, en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op.

    Als particulier is een fiets leasen niet mogelijk. Je kunt wel bij ons terecht voor een fietslening . Zo kun je een fiets kopen op je eigen tempo.

    Andries Aumann
    Auteur: Andries Aumann

    Andries is de oprichter van Cyclobility en fietslease expert. Het is een gedreven ondernemer met een passie voor fietsen. Hij heeft tien jaar ervaring in de “outdoor industry” en was sales manager bij Bubble Post, een duurzaam, ecologisch en economisch alternatief binnen de distributiesector. Het is geen toeval dat Cyclobility met diezelfde waarden in het achterhoofd is opgericht. Andries steekt zijn tonnen energie het liefst in maatschappelijk relevante projecten. Wanneer Andries niet op zijn bureau te vinden is zit hij zeker op de koersfiets of speed pedelec!


    Connecteer op LinkedIn.