Direct naar
    Nieuws

    Aantal auto's daalt voor het eerst sinds WO twee

    Er rijden minder auto’s in België rond, en dat is de ­eerste keer sinds WO II. Een effect van de lockdown? Of is de auto over zijn piek heen?

    Op 1 augustus reden er in ons land 5.888.589 personenwagens rond. Dat zijn er welgeteld 621 minder dan het jaar voordien, ofwel een daling van 0,01 procent. Dat becijferde Statbel.

    De daling is weliswaar erg klein, toch is ze opmerkelijk. Want het is de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog dat het aantal personenwagens in ons land afnam. ‘Ooit nam het aantal auto’s op onze wegen exponen­tieel toe’, zegt Wendy Schelfaut, woordvoerster van Statbel. ‘Kijk naar de jaren 60 of 70. De laatste jaren ging het om een gestage stijging met ongeveer 1,3 procent per jaar. Dat er nu een daling is, is dan ook opmerkelijk.’

    Aantal personenwagens in België

    Evolutie sinds 1930

    Evolutie aantal personenwagens en auto's in België.

    Lockdown of auto-moe?

    Voor Statbel is het moeilijk in te schatten hoe dat komt. ‘Zijn mensen minder geneigd om een auto te kopen dan voorheen?’, vraagt Schelfaut zich af. ‘Hebben we de piek bereikt, en is de kentering ­ingezet richting gestage daling? Of is dit het effect van de coronalockdown, waardoor sommige fabrieken een tijd hebben stilgelegen en productielijnen gesloten waren? Auto’s kwamen toen minder vlot naar hier, en een bestelde auto die je niet hebt, daar kun je natuurlijk niet mee rijden.’ Ze denkt dat die vraag pas volgend jaar kan worden beantwoord, wanneer duidelijk is of de trend zich al dan niet verder zet.

    Bij de autofederatie Febiac zijn ze wel zeker: dit is het werk van ­corona. ‘De Belgische automarkt is een vervangingsmarkt’, zegt woordvoerder Joost Kaesemans. Febiac-cijfers spreken zelfs over een groei van doorgaans mínder dan 1 procent per jaar. ‘Dat cijfer wordt nu negatief omdat er een paar honderd auto’s minder zijn, doordat de markt anderhalve maand heeft stilgelegen.’

    Volgens Kaesemans zullen de cijfers eind dit jaar meer duidelijkheid scheppen. ‘Nu zien we te zeer die “bliep” van de corona­stilstand.’

    Het Belgisch wagenpark volgens aandrijving

    Evolutie afgelopen vijf jaar

    Overzicht aandrijving aantal wagens in België.

    Grote groei voorbij

    Toch maken ze zich bij Febiac geen illusies: de jaren van grote groei van ons wagenpark zijn allang voorbij. Maar is nu ook de daling ingezet? ‘Dat zal afhangen van het succes van autodeelprojecten, van hoe mensen zullen werken en wonen’, zegt hij.

    Zo kan thuiswerk een invloed hebben op het autopark in ons land. Als gezinnen hun leven en werk in de nasleep van de pandemie op die manier herorganiseren, ‘kun je het je perfect voorstellen dat ze van twee auto’s naar eentje zullen gaan’, zegt Kaesemans.

    De autofederatie zegt niet afkerig te zijn van zo’n scenario. Ze steunt initiatieven zoals deel­auto’s en een kwalitatiever openbaar vervoer, ook al leiden die tot een kleiner autopark. ‘Er worden initiatieven genomen om de ­automarkt af te remmen’, klinkt het. ‘Die zijn nodig, om niet meer verkeersproblemen te krijgen dan we vandaag al hebben.’

    Meer verplaatsingen per fiets

    Bij Cyclobility fietslease hebben we sinds de lockdown niet stilgezeten. Meer en meer bedrijven moedigen hun personeel aan om per fiets naar het werk te pendelen. Om de medewerkers te motiveren stappen heel wat bedrijven in een fietsleaseplan. Dit kan een extra motivatie zijn voor de medewerkers en is budgetneutraal voor de werkgever. Misschien is dit ook wel het gevolg van de dalende autoverkoop? Wil jij als bedrijf ook fietsleasing aanbieden voor jouw medewerkers? Neem contact op met Cyclobility via dit formulier.

    Bron: LEMMENS Karsten, Aantal auto's daalt voor het eerst sinds WO twee. De standaard, 14/09/2020

    Andries Aumann
    Auteur: Andries Aumann

    Andries is de oprichter van Cyclobility en fietslease expert. Het is een gedreven ondernemer met een passie voor fietsen. Hij heeft tien jaar ervaring in de “outdoor industry” en was sales manager bij Bubble Post, een duurzaam, ecologisch en economisch alternatief binnen de distributiesector. Het is geen toeval dat Cyclobility met diezelfde waarden in het achterhoofd is opgericht. Andries steekt zijn tonnen energie het liefst in maatschappelijk relevante projecten. Wanneer Andries niet op zijn bureau te vinden is zit hij zeker op de koersfiets of speed pedelec!


    Connecteer op LinkedIn.