Tips, nieuws en info over (elektrisch) fietsen...

Cyclobility in de top 3 Belgische Riese & Müller verdelers

Met trots mogen we ons vervoegen bij de top 3 Riese & Müller verdelers in België. In het verantwoordelijkheidsrapport stellen ze als doel om in 2025 het meest duurzame bedrijf in de e-bikesector te zijn. Cyclobility is niet zomaar één van de grootste verdelers. De visie en missie van Riese & Müller sluit naadloos aan bij die van ons. In volgend artikel wordt duidelijk hoe duurzaam ondernemen en verantwoordelijk handelen bij Riese & Müller vorm krijgt en wordt omgezet. Riese & Müller een bedrijf om een voorbeeld aan te nemen!

Duurzame ontwikkeling sinds 1993

Bij Riese & Müller is een duurzame ontwikkeling essentieel. Sinds de oprichting in 1993 was duurzame mobiliteit de drijfkracht van het ontstaan van Riese & Müller. Het zou controversieel zijn een duurzame mobiliteit te willen creëren wanneer de producten niet duurzaam geproduceerd worden. Duurzame ontwikkeling is een behoefte van het heden, zonder de verdere ontwikkeling van de toekomst in gevaar te brengen. Wij leven in een materialistische maatschappij, waarbij onze welvaart centraal staat. Plots deze welvaart terug schroeven zou onmogelijk zijn. Daarom moeten we zoeken naar een manier van produceren die te verantwoorden is. Net dit is de grote sterkte van Riese & Müller. Zij produceren elektrische fietsen van de hoogste kwaliteit, die een duurzame mobiliteit mogelijk maken. De productie van dergelijke fietsen heeft uiteraard zoals elke productie een impact op het milieu. Riese & Müller produceert van bij hun bestaan klimaatneutraal, tot op de dag van vandaag, met een progressief stappenplan dat transparant wordt weergegeven in hun verantwoordelijkheidsrapport.

Klimaatneutraal

In 2020 hebben ze een uitgebreide klimaataudit opgesteld die de zwakte en sterktes tot nu toe benadrukt. Ondanks de ongeziene groei in 2020, die tevens onvoorzien was is R&M steeds klimaatneutraal blijven produceren. Klimaatneutraal omvat de bedrijfsgebouwen, logistiek, zakenreizen en het wagenpark. Alle elektriciteit wordt duurzaam opgewekt, de verpakkingen zijn FSC-gecertificeerd. Dit zorgt ervoor dat het karton komt uit verantwoord beheerde bossen. Samen met de leveranciers hebben ze de verpakkingen aangepast, verkleind of geëlimineerd. Meer en meer vervangen ze de luchtvracht door alternatieve vervoerswijzen. Spoorvervoer in combinatie met lucht- en zeevracht. Zo wordt er steeds verder gezocht naar andere maatregelen ter bescherming van ons milieu.

Tijdslijn

Revolutie van de mobiliteit

Sinds 1993 probeert R&M dagelijkse vervoer per fiets gemakkelijker, handiger en comfortabeler te maken. Bijna even lang zetten ze zich in voor een transportrevolutie. Minder autoverkeer en meer leefbare binnenstedelijke ruimtes. Ze zijn ervan overtuigd dat de fiets vaak het betere vervoersmiddel is. De E-bikes die R&M produceert worden jaar na jaar beter. De actieradius wordt alsmaar groter, evenals het laadvermogen zonder in te boeten op het rijcomfort of de veiligheid van de fietser. Deze aanpassingen zorgen steeds meer voor een minder grote drempel voor personen die overwegen hun (tweede) wagen weg te doen. De fietsen van R&M stellen de fietser in staat om bewust of onbewust naar een aanzienlijk duurzamere levensstijl te gaan. Door het dagelijkse gebruik van de fiets doen zij niet enkel iets voor ons milieu maar ook voor zichzelf. De fiets is echt in opmars! steeds meer steden en gemeentes heroverwegen hun infrastructuur, om zo het fietsen toegankelijker en veiliger te maken. Voorbeelden hiervan zijn Kopenhagen, Parijs, Brussel, Portland, Sydney, Bogota, om er maar een paar op te noemen.

Verantwoordelijke werkplek

Riese & Müller heeft niet enkel respect voor de maatschappij en het milieu, maar neemt ook alle verantwoordelijkheid ten opzichte van de medewerkers van het bedrijf. Het kantoor van R&M is voorzien van E-charging stations. Wie met de elektrische wagen komt, kan deze steeds opladen in één van deze stations. Voor wie met de fiets komt zijn er kleedkamers en douches voorzien. Hierdoor is het ook mogelijk te sporten voor, tijdens pauzes of na het werk. Maar liefst 31% van de medewerkers van R&M komt dagelijks met de fiets naar het werk! Dit is ruimschoots boven het gemiddelde van de Duitse bevolking. Voor wie wil tot rust komen tussen drukke meetings door kan ontspannen op het groendak tussen de wilde bloemenweides. Naast het groendak liggen ook tal van zonnepanelen die zorgen voor het opwekken van duurzame energie. In het personeelscafé kunnen medewerkers genieten van lokale streekproducten.

De mens

Riese & Müller is ontstaan ​​uit vriendschap, wederzijds respect en vertrouwen - en niet in de laatste plaats uit liefde voor fietsen. Dit zijn waarden die Markus Riese, Heiko Müller en Sandra Wolf verbinden. Alle drie zetten ze zich in om ervoor te zorgen dat deze waarden de nodige ruimte krijgen in een snelgroeiend bedrijf en worden omarmd binnen het personeelsbestand, omdat het bedrijfsleven gedijt op de mensen die er elke dag werken. Met hun verschillende persoonlijkheden, afkomst en oriëntatie, hun kennis, vaardigheden en ervaringen, het personeel moet elkaar aanmoedigen en dagelijks ondersteunen in persoonlijke en professionele ontwikkeling.

2020: 0% afval, 0% uitstoot

Afval

Ze behalen voornamelijk een hoog recyclingpercentage door zorgvuldig gesorteerd afval. Hoewel ze er voortdurend aan werken om de productie van afval van meet af aan te vermijden en nieuwe concepten en ideeën aan te brengen, genereren de bedrijfsprocessen nog steeds veel afvalmateriaal. Daarom hebben ze het afvalbeheersysteem volledig herzien samen met de medewerkers. Alle collega's zijn getraind op nieuwe maatregelen en zijn nu in staat om afval te scheiden. Ze hebben ook het afval beheersysteem in alle kantoren. Verder staan ​​ze in nauw contact met het plaatselijk afvalverwerkingsbedrijf, het afval wordt regelmatig gecontroleerd. Samen met alle medewerkers en het afvalverwerkingsbedrijf willen ze blijven werken om een ​​hogere recyclingpercentage te bereiken en het aandeel van plastic afval aanzienlijk te verminderen.

De motor en de batterij zijn het kloppende hart van een e-bike. Na gebruik, aan het einde van de levensduur van de batterij, moet ze worden ingeleverd bij een recyclingsysteem. In exportlanden waar retoursystemen bestaan, worden ze zoveel mogelijk ondersteund door Riese & Müller. Elk systeem vertegenwoordigt een individuele oplossing voor de gestandaardiseerde terugname van gebruikte batterijen. Deze systemen zijn de enige manier om dit te bereiken. Ze zorgen voor een uitgebreide verzameling gebruikte batterijen, waardoor de recyclingquota worden verhoogd van batterijen. Batterijen worden ofwel geretourneerd aan dealers, gemeenten of commerciële bedrijven. In Duitsland is R&M betrokken bij de GRSStichting (Joint Battery Return System),wat de systematische en landelijke teruggave van gebruikte batterijen garandeert. Uit de 40 exportlanden ondersteunen ze ook terugkeersystemen in 23 landen, soms vrijwillig, samen goed voor 97,2% van onze omzetvolume.In het afgelopen boekjaar heeft R&M ongeveer € 183.000 geïnvesteerd in totaal batterijrendement. Wij informeren onze dealers ook proactief over het systeem in hun respectievelijke landen en helpen hen bij het voldoen aan de vereisten.

Uitstoot

Tot op vandaag is R&M een klimaatneutraal bedrijf. Ze werken er jaar na jaar aan de Co2 uitstoot te verminderen. Met als doel het meest duurzame bedrijf te zijn in de e-bike sector te zijn. In 2020 hebben ze alle doelstellingen behaald, ondanks de enorme groei die onvoorzien was wegens de Corona pandemie.

Load cargo bike versus koning auto

De R&M Load cargo fiets is ontworpen als ideale vervanger van een wagen. Met deze fiets is het mogelijk om drie kinderen te vervoeren en jouw dagelijkse boodschappen te doen. Je kan tot 200kg vervoeren! Het lage zwaartepunt van deze fiets zorgt ervoor dat het erg comfortabel blijft om te sturen. De fiets kan je volledig laten afmonteren naar jouw wens. Je kan zelfs een high speed versie nemen. Handig voor verdere verplaatsingen. In het jaarlijkse rapport geeft R&M een vergelijking van de Co2 uitstoot van een wagen en de Load 75 Vario.

In volgende grafiek zie je de vergelijking rekening houdend met de uitstoot van de productie van een wagen en met die van de Load 75. De Load bakfiets produceert in totaal 25 gram Co2, of 8% vergeleken met de auto die 311 gram Co2 uitstoot heeft.

Toekomst na de crisis

  1. De fiets gekte houdt aan en e-bikes zullen steeds een centralere rol spelen in de binnenstad. Het is één van de sleutels van de transportrevolutie.
  2. Een positief gevolg van de crisis is dat de fiets een stevige, emotionele plek in de toekomst van de mobiliteit zal hebben. Daardoor zal de fiets meer verankerd zijn in onze samenleving dan voor de crisis.
  3. Consumenten willen vaker weten waar hun producten vandaan komen. Ze willen weten welke impact het product heeft op de mens en het milieu.
  4. Bedrijven zullen op lange termijn enkel kunnen overleven wanneer ze veerkrachtig en flexibel zijn. Wanneer ze in staat zijn zichzelf telkens opnieuw terug uit te vinden in deze aanhoudende crisis.
  5. Snelheid, moed en een nu-of-nooit-mentaliteit zijn cruciaal tot succes!

Heb je een specifieke vraag over het leasen van een (elektrische) fiets? Stel ze hier en wij nemen spoedig contact met u op!